sector 3
Presă

„Carnet de navigator pe internet” pentru liceenii din Sectorul 3. Un proiect pentru a combate cyberbullyingul

01.07.2024
 „Carnet de navigator pe internet” pentru liceenii din Sectorul 3. Un proiect pentru a combate cyberbullyingul

 

 

          Liceenii din Sectorul 3 vor putea dobândi un „Carnet de navigator pe internet” dacă participă, până în noiembrie, la un proiect despre siguranța online.

          Proiectul are drept scop dezvoltarea abilităților și competențelor de auto-cunoaștere, gestionare a emoțiilor, comunicare și învățare colaborativă pe tema siguranței navigării pe internet. Au răspuns provocării și sunt gata să transmită tinerilor cunoștințele în domeniu specialiști în securitate cibernetică și inteligență artificială.

Activitățile proiectului

  • ateliere de educație non-formală în licee din Sectorul 3;
  • dezbateri pe teme de securitate pe internet, bullying cibernetic și modalități de protejare în fața amenințărilor din spațiul online;
  • o tabără de lucru unde vor fi aplicate practic metodele de lucru și de protecție în spațiul online și unde vor fi prezentate noile măsuri propuse la nivel internațional pentru o etică a utilizării inteligenței artificiale.  

Participanții vor primi materiale de informare cu conținuturi și forme atractive. Materialele rulate în cadrul proiectului vor lua forma unui caiet de lucru și a unui ghid de navigare pe internet, disponibil atât fizic cât și online.

La final, tinerilor le va fi înmânat câte un „Carnet de navigator pe internet”, ca dovadă a dobândirii unor cunoștințe, informații și deprinderi utile pe care, la rândul lor, le vor putea transmite mai departe colegilor și altor persoane interesate. Poate, unii dintre elevi vor face primii pași către o carieră în domeniul TIC.

Contextul implementării proiectului

          În era digitală, navigarea în siguranță pe internet și protejarea datelor personale sunt priorități, dar mulți dintre tineri nu sunt conștienți de amenințările cibernetice și de modalitățile prin care se pot proteja în fața acestora. Internetul este plin de informații valoroase, dar și de pericole ascunse. Cyberbullyingul sau bullyingul prin folosirea tehnologiilor digitale poate să apară pe rețelele de socializare, pe mesageriile online, pe telefoanele mobile sau pe platforme.

          Un raport publicat de UNESCO în 2021 arată că, potrivit unui sondaj realizat la nivel mondial, 84% dintre părinții din întreaga lume sunt îngrijorați de siguranța online a copiilor. Cu toate acestea, 58% dintre ei au petrecut mai puțin de 30 de minute discutând acest subiect cu copiii lor, ceea ce reprezintă jumătate din timpul unei lecții școlare standard. Același raport arată că activități curriculare și extra-curriculare eficiente „ar trebui să le permită elevilor să recunoască hărțuirea cibernetică și să știe cum să raporteze acest lucru”.

          De asemenea, un studiu realizat în România în 2023 de Asociația „Salvați copiii” arată că în condițiile în care „77% dintre copii afirmă că petrec cel puțin trei ore zilnic, pe internet, 40% dintre ei afirmă că au fost jigniți sau deranjați pe internet, adolescenții/liceenii și fetele afirmă acest lucru într-o măsură semnificativ mai ridicată, autorii indicați de ei când vorbesc de jigniri fiind persoane pe care le-au cunoscut pe internet”.

          Proiectul „Carnet de navigator pe internet” este desfășurat de Asociația Culturală Flower Power și este finanțat de Primăria Sectorului 3 prin fonduri nerambursabile de la bugetul local.

 

 

Serviciul Presă

presa@primarie3.ro